Jak napisać dobry artykuł

Skoro czytasz ten artykuł, zapewne wciąż zastanawiasz się, jaka jest tajemnica sukcesu części autorów. Jak to się dzieje, że niektóre artykuły są oceniane pozytywnie, a inne nie? Okazuje się, że odbiór może zależeć od czynników zupełnie innych, niż język, styl i popularne nazwisko. Copywriter musi mieć świadomość, że pisanie artykułów nie zawsze polega na pisaniu o prywatnych zainteresowaniach, a wyjątkowy styl i poetyckie zacięcie powinien schować do kieszeni. Żeby napisać dobry artykuł, trzeba wykonać przede wszystkim 4 kroki.

Temat

Przede wszystkim, musisz wiedzieć, o czym chcesz pisać. Jako copywriter możesz co prawda otrzymać listę tematów do realizacji, ale jeżeli będziesz potrzebował inspiracji – zastanów się. Być może lektura zagranicznych źródeł naprowadzi Cię na wątek, którego nie podejmowano na rodzimym rynku. Dobrą inspiracją mogą być też realne potrzeby czytelników, wyrażane komentarzami czy nawet prywatnymi rozmowami. Jeżeli chcesz napisać o czymś, o czym już pisano, spróbuj podejść do tematu z innej strony. Dobrze opracowaną teorię można na przykład przełożyć na bardziej zrozumiały, praktyczny poradnik.

Research

Jako copywriter zawsze dbaj o dostęp do sprawdzonych, wiarygodnych źródeł. Nie możesz pisać, polegając wyłącznie na sile swojej fantazji. Lanie wody i zwyczajne kłamstewka są po prostu nieetyczne i nieprofesjonalne. W dobie internetu nietrudno o odpowiedni dobór źródeł. Sprawdź opinie liderów w branży. Bądź na bieżąco z newsami, ale z różnych, często przeciwnych sobie stron. Zaglądaj do raportów i analiz. I – choć niektórym może się to wydać ekscentryczne – wciąż dla wielu tekstów najlepszą bazę stanowią biblioteki.

Czytelnik

Zwróć uwagę, dla kogo piszesz. Innym odbiorcą jest gimnazjalista, innym mężczyzna w średnim wieku, poszukujący pracę, a jeszcze inaczej korzysta z internetu świeżo upieczona matka bliźniaków, poszukująca porad na prowadzonym przez Ciebie blogu. Zanim zaczniesz pisać, wyobraź sobie typowego odbiorcę tego tekstu. Istotnym są również oczekiwania zleceniodawcy. I wtedy zacznij pisać – dawkując lub rozwijając wybrane zabiegi stylistyczne.

Visual content

Aby Twój artykuł był ciekawszy w odbiorze, uzupełnij go treścią graficzną. Czasem wystarczy wkleić filmik z YouTube, innym razem przygotować mem, a wszelkie statystyki powinno się przenosić do infografik i ciekawych tabel. Nie zapomnij o tych elementach – to absolutna podstawa.

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *